anjagoesafrica.reismee.nl

Dag 15 en 16 Jinja

Dit weekend naar Jinja geweest. Een stadje niet heel ver van Kampala maar toch 3 uren om er te komen vanwege de files (weg naar Kenia, ook veel vrachtverkeer).

Zaterdag om half 9 vertrokken, niet te vroeg in ieder geval. Eerst de andere vrijwilligers opgehaald (totaal met zn achten) en toen door naar Jinja. Daar even geshopt voordat we gingen lunchen. De zon was behoorlijk heet. Het leek wel of we in een western liepen (zonder de winkeltjes dan haha). 1 souvenir gekocht (meeste hadden we al behalve voor Jan). Daarna geluncht. De vaste lunchplek was dicht dus gingen we (op aanraden van Frank maar zonder garanties haha) naar een soort middeleeuws kasteel/pand. Zag er leuk uit en niet druk. Ondanks dat duurde het toch vrij lang voordat onze bestelling gebracht werd (ik denk dat ze de aardappels nog schillen moesten, voor het patat). Daarna doorgereden naar de plek waar we een boottocht over de Nijl gingen maken. Gelukkig begon het een beetje te waaien waardoor het wat minder heet was. De boottocht was heerlijk ontspannen. Veel vogels gezien, mooie woningen aan wal van niet Afrikanen, de gevangenis op een soort eiland (de gevangenen zullen niet ontsnappen want Afrikanen kunnen niet zwemmen) en natuurlijk de oorsprong van de nijl. Het punt waarop het Victoria Lake en de Nijl samenkomen.

Na ons boottochtje naar onze slaapplek gereden, een soort backpackers kamp. Erg leuk, prachtig uitzicht, lekker eten en goed gezelschap. Wat wil je nog meer. We hadden 2 kamers waar 4 personen in konden slapen dus dat was goed geregeld. Achteraf blij dat we niet op de grote zaal sliepen want er werd erg veel gedronken door de backpackers. Een aantal dames hing kotsend in de wc pot en gingen daarna weer rustig verder met drinken. Wij hebben even uno gespeeld en wat gedronken en naar de muziek geluisterd. Toen het wat later werd kwamen er verschillende Afrikanen even een praatje maken (haha niet zozeer voor mij hoor, meer voor t jonge spul) hey how are you doing, where are you from? Dat soort openingszinnen. Lachen.

Na een aardig goeie nacht lekker ontbeten. Voor het eerst weer yoghurt met muesli en banaan gehad. Heerlijk, daarna nog wat pannekoekje, hmmm. Omdat er veel te doen was spliste de groep zich uiteen in quadrijders, half uur massage of gewoon chillen/terrein verkennen en foto's maken. Ik had wel willen raften maar vond t toch te duur. 140 dollar pp (bovendien moest ik ook nog pinnen) dus ik heb wat foto's gemaakt. Daarna naar het zwembad geweest, bij een mooi hotel vlakbij. Prachtig plaatje, palmbomen, zwembad en de nijl op de achtergrond. Leek zo uit een vakantie brochure te komen. Hier heerlijk gezwommen en eindelijk mijn boek uitgelezen. Daarna weer op de 3 uur durende terugreis naar Kampala.

Niet veel nieuws dus eigenlijk. Morgen een vrije dag, even wat kleren wassen, de groepsfoto van de Agape jongens afdrukken en brengen en voor de rest zien we het wel. Dinsdag weer vroeg vertrekken voor onze Mountain bike tocht op 1 van de eilanden in Victoria Lake. Schijnt zwaar te zijn maar lijkt me wel leuk. Ik heb hier nog niet veel bewogen eigenlijk en voel me toch wel wat onfit worden (aangekomen?) Heb zin om straks thuis weer lekker te sporten en gezond te eten (ik mis mn salades ook) maar eerst nog even een paar dagen genieten.

Trusten x

Jan